تاثير نماز بر اختلالات هيستريك

«اذكروني اذكركم »

  ترجمه: مرا ياد كنيد و به سوي من توجه نماييد  تا شما را ياري كنم و به

 

 سويتان توجه نمايم  ( سوره مباركه بقره ، آيه شريفه 152)

 

  آيا تا به حال برايتان  اتفاق افتاده است كه منتظر يك خبر مهم كه قرار است

 

 از اخبار  در راديو اعلام شود ولي به علت شلوغي و پر سر وصدا بودن محيط

 

دچار اين دغدغه مي شويد كه شايد به خوبي متوجه خبر مورد نظراتان

 

 نشويد و به همين دليل با تشديد  اين فكر  در ذهنتان دچار تلقينات منفي

 

شده به حدي كه ناخود آگاه دچار ناشنوايي كامل مي شويد در حالي كه

 

ساختمان دستگاه شنوايي شما كاملا ًطبيعي است وهيچ اشكالي در آن

 

ديده نمي شود به اين ناشنوايي (كري عصبي )گفته مي شود و از اختلالات

 

تجزيه و تبديلي است كه در عملكرد مغز وسيستم اعصاب بوجود مي آيد .

 

مثال ديگري مي زنيم . كودكي را در نظر بگيريد كه از رفتن به مدرسه و دور

 

شدن از خانواده مي ترسد به نحوي كه دچار تنفر زيادي از رفتن به مدرسه

 

شده ، و اگرقبل از اينكه او را توجيه كنيم او را مجبور به رفتن به مدرسه كنيم 

 

مي بينيم كه.هر روز صبح قبل از حركت دچار درد هاي شديدي مي شود كه ا

و را از رفتن به مدرسه باز مي داردو اسباب نگراني خانواده را فراهم مي كند 

 

 و يا زن جواني كه دوست ندارد همسرش او را در خانه تنها بگذارد به همين

 

دليل بطور نا خود آگاه دچار حملات شديد تهوع ،استفراغ و ... مي گردد.كه در

 

هردو مثال اين درد ها و مشكلات با معاينات پزشكي و آزمايشهاي طبي ،

 

هرگز قابل توجيه نيست . البته لازم به توجه است كه  اين حالات و اختلالات

 

معمولا در افرادي بوقوع مي پيوندد كه داراي شخصيت هاي خاص و به

 

شدت تلقين پذير مي باشند ، ضمنا بايد توجه داشت  كه در هيچ كدام از افراد

 

فوق  “ تمارض ” ( تظاهر به بيماري كردن ) به كلي منتفي است چرا كه

 

شخص واقعا و بدون آن كه خود بخواهد علائم بيماري ها را تقليد مي كند.

 

هيچ فكر كرده ايد كه  زير بناي بروز اين اختلالات، نياز مفرطي است كه

 

مبتلايان به جلب توجه و نفع از اطرافيان و حتي مركز همه توجهات قرار

 

گرفتن دارند؟! اين افراد نياز مبرمي به محبت و تاييد اطرافيان  درخود احساس

 

مي كنند ، كه ارضاي اين نياز هم براي اطرافيان بسيار دشوار است و احيانا

 

اگر اين توجه و محبت كه نياز آنهاست بوسيله كسي به آنها داده شود ، آن

 

وقت شروع به امتحان فرد مي كنند ، تا حدي كه اغلب منجر به بازگرفتن

 

محبت ( توسط شخص محبت كننده ) مي شوند . 

 

     بر اين اساس چنانچه انسان ، پيوسته كسي را در دسترس داشته باشد

 

كه آن شخص را قدرتمندترين قدرتمندان و  در اين حال مهربانترين مهربانان

 

بداند و متوجه باشد كه آن قدرتمند مهربان پيوسته او را به نظاره نشسته

 

است و به امور او بيش از هر كسي آگاه است و از هيچ نعمت و محبتي

 

نسبت به او دريغ نمي كند . ديگر هرگز محبت و عشق را از غير او ، انتظار

 

نخواهد داشت و در نتيجه احتمال ابتلاء به هيستريك درمورد او بسيار كم

 

خواهد بود و اين صفت ( انتظار نداشتن عشق و محبت جز از خدا ) صفت

 

بندگان خالص خدا و نمازگزاران حقيقي است . آنان كه معني “ اذكروني

 

اذكركم ” را به خوبي دريافته اند و مي دانند كه در مقابل لبيك آنها به پروردگار

 

عالم ، دراقامه  نماز و ذكر روزانه پروردگار ، خداي تبارك و تعالي نيز به آنان

 

توجهي فوق حد تصور مي كند .

 

     پس در بعد پيشگيري ، امكان درگيري نمازگزار واقعي ، با اين قبيل

 

اختلالات كه ناشي از نياز به توجه اطرافيان و غير خدا مي باشد ، چيزي در 

 

 حد صفر خواهد بود .اما در  بعد درمان بايد به خاطر داشت كه بيماران  كه

 

دچار اينگونه حالات مي باشند تلقين پذيرند و به همان سهولت كه به تلقين

 

هاي مضر جواب مي دهند به تلقين هاي مفيد نيز پاسخ مي دهند .

 

     و به اين ترتيب تلقين هاي سازنده رواني به خصوص تلقين كه بوسيله 

 

نماز انسان در مقابل مهربانترين ، دلسوزترين و متوجه ترين و در عين حال

 

تواناترين و موثرترين و قدرتمندترين ، موجود هستي قرار مي گيرد ،

 

می توانند بعنوان درمانگر اين قبيل اختلالات مطرح باشند . چرا كه با تكرار

 

نمازهاي يوميه و نيايش ها، نمازگزار مي آموزد براي آن كه رحمت بيكران

 

خالق آفرينش را به سمت خود متوجه سازد ، چاره اي ندارد جز آن كه

 

دستورات سعادت بخش او را اجرا كند و از جمله درصدر اين دستورات پيوسته

 

به اقامه نمازبپردازد . به قول حافظ شيرين سخن :

 

                    گرت هواست كه معشوق نگسلد پيوند 

 

                          نگاه دار سر رشته تا نگه دارد

    

هر چند كه ادامه همين سير و سلوك عاشقانه و تبادل عشق و محبت ميان

 

نماز گزار و خداوند در نماز ، سبب مي شود ، انسان به جايي برسد ، كه حد

 

آن براي ذهن ها و انديشه هاي حقير و كوچك ما ، غير قابل تصور است .

 

 آن جائي كه پيشواي سوم شيعيان ، حضرت ابا عبد اله الحسين (ع) ، در “

 

دعاي شريف عرفه ” آن را اين گونه ترسيم مي كنند : 

 

 بار پروردگار ! تو همان كسي هستي كه اغيار و نامحرمان را از صحنه دل

 

 عاشقانت ، چنان دور نمودي ، كه آنان به جز تو ديگري را دوست نداشته

 

 باشند و به غير تو پناه نبرند .

 

ويا علي (ع) در باره ياد ونام خداوند كه  روح عبادت است چنين مي فر مايد : 

 

 خداوند ياد خود را صيقل دلها قرار داده است ، دلها بدين وسيله از پس كري ،

 

شنوا و از پس نا بينايي ، بينا و از پس سركشي و عناد رام مي گردند ؛

 

همواره چنين بوده و هست كه خداوند متعال در هر برهه از زمان و در

 

زمانهايي كه پيامبري در ميان مردم نبوده است  بندگاني داشته و دارد كه در

 

سرّ ضمير آنها با آنها راز مي گويد و از عقلها يشان با آنان تكلم مي كند

 

                               (  نهج البلاغه ، خطبه 222   )

 

        با تشکر از همراه صميمی مادر وبلاگ حريم دل که اين مطلب را در اختيار ما گذاشتند

 

-----------------------------------------------

 

منبع : سايت بنياد پژوهشهاي اسلام با دخل و تصرف اندك

 

گرد آوري :   آقای  سيد محمدي

 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸٥ ] [ ٢:٤۱ ‎ب.ظ ] [ سید محمد عبداللهی ]