اشاره اي و گذري....

 

قَدْ اَفْلَحَ الْمؤْمِنينَ *اَلّذَ ينَهُمْ فيِ صَلوتِهِمْ خا شِعونَ*

 

چقدر نماز در بي نيا زي مادي ومعنوي ، عزت روحي مان موثر بوده است ؟

 

*_تنها خدا باوران راستين به رستگاري رسيده اند .

 

*_خدا باوران كساني هستند كه در نمازشان از حالت تواضع و ادب جسمي وروحی

 

 برخوردارند .

 

براستي آيا خدا باوريم ؟ (به تعبير قراني آن مؤمنيم! ) چقدر ؟

 

قران خدا باوران راستين را نماز گذاراني مي داند كه نيا يش شان تنها الفاظ

 

و حركاتي بي روح و فاقد معني نيست .

 

آنان به مرحله خشوع رسيده اند .

 

خشوع : حالت تواضع و ادب جسمي و روحي است كه در برابر شخص

 

بزرگ با حقيقت مهمي در انسان پيدا مي شود ،و آثارش در بدن ظاهر مي

 

گردد .

(خشوع يك حالت دروني است كه در برون اثر مي گذارد .)

 

_ آيا در نماز آنچنان غرق حالت تفكر وحضور و رازونياز با هستي آفرين مي

 

شويم كه خويشتن را در برابر وجود بي پايان او ،ذره اي نا چيز ببينيم .

 

آيا هر لحظه اي نمازمان درسي از خود سازي و تربيت انساني است .

 

آيا نمازهامان وسيله اي براي پالايش روح آلوده است .

 

اگر پيامبر مي خواست در باره نماز قضاوت كند چه مي فرمود ؟

 

در حديث است كه وقتي رسول اكرم (ص) مردي را ديد كه در حا ل نماز با

 

ريش خود بازي مي كند  فرمود : ،اگر او در قلبش خشوع بود ،اعضاي بد نش نيز

 

خاشع مي شد .

 

( تفسير نمونه ج 14 ص 125 )

 

افسوس كه نويسند ممكن است در نماز چون مجسمه اي بي حركت باشدولي

 

كن در قلب و ذهنش چه بازيهاي كودكانه در جريان است !!

 

و باز هم بيشتر بدانيد

 

و دانستن مقدمه حركت (انشاء الله)

 

_ ركوع و سجود وقرائت و تسبيح ٬و... تن و قا لب نماز ، حضور قلب و توجه به حقيقت

 

نماز وراز و نياز با دلدار روح آن .

 

_ رهروان جاده  عشق و دلدادگي ، براي رسيدن به جايگاه ادب معشوق ازلي نشانه

 

هايي بر ضمير مان نشانده اند .

 

۱- به دست آوردن معرفت و شناختي كه هر چه جز خداست را در نظر نماز گذار

 

كوچك كند تا هيچ كاري نتواند نظر او را به خود جلب و از گفتگو و معاشقه با يار

 

منصرف نمايد .

 

2_ انتخاب مكاني خلوت براي گفتگو با دلدار ،در متون ديني ماآمده است كه نماز

 

خواندن در برابر اشياء و چيز هايي كه ذهن انسان را به خود مشغول مي دارد

 

مكروه است .مثلاَُ جايي كه محل عبور و مورور مردم است ،در مقابل عكس وآيينه

 

، در مقابل آتش و ...

 

3_گناه چون زنجيري است بر روح آدمي كه در دست ابليس قرار دارد و هر كجا

 

كه خاطر خواه اوست ما را مي كشاند براي توجه حقيقي به دلدار و حضور قلب

 

كامل نا چاريم حلقه زنجير محبت شيطان را از روح و جان خويش بگشائيم .

 

4_ وقتي معني وفلسفه و دليل وعلت دلدادگي را ندانيم جملات و اذكار ما هر

 

 چند هم كه زيبا باشد و اديبانه چيزي جز عادتي رزمره نخواهد بود . پس بيايم

 

براي رسيدن به حا لت خشوع معني و فلسفه نماز را بياموزيم .

 

5_ آداب پيش از نماز و ضمن آن كه به تعبير فقيهان جنبه استحباب دارند ،به نظر

 

نويسنده بسان رنگ آميزي و دكوراسيون اتاق هستند كه چنانچه با اصول حاكم

 

بر آن انتخاب شوند آنچنان به انسان آرامش مي بخشند كه اگر مي خواستيم در

 

 اتاقي با رنگ و روشنايي نا مناسب بسر بريم هرگز به آن نمي رسيديم .پس

 

بيايم براي برخورداري از لذت بيشتر در گفتگوي باخدا به مستحبات نمازنيز٬

 

توجه كنيم .

 

6_ مراقبت وتمرين :كار نيكو كردن از پر كردن است در اينجا هم صدق مي كند .

 

اينجا هم با اعتماد به نفس بگوييم مي توانيم ،مي شود .

 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۸٥ ] [ ٧:۱۱ ‎ب.ظ ] [ سید محمد عبداللهی ]