طرح نهادینه سازی نماز در خانواده دانش آموزان

وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى.

    سوره : طه آیه : 132

و خاندان خویش را به نماز فرمان ده و بر آن شکیبا باش- مداومت نما- از تو روزى نمى‏خواهیم،ما خود به تو روزى مى‏دهیم و سرانجام نیک پرهیزگارى راست.

هدف:

ارتباط و پیوند والدین دانش آموزان با مسجد و نماز

برقرار کننده طرح:

آموزش و پرورش شهرستان /منطقه/ناحیه(مدرسه)

مجری طرح:

معاون و مربیان پرورشی ،فرهنگی

همکاران طرح:

 مدیر/ امام جماعت مسجد محل/معاونان مدرسه/شورا یاری محله

زمان اجرا:

 در طول سال تحصیلی

مخاطبان برنامه:

پدر و مادر دانش آموزان پسر سال سوم دوره اول متوسطه و دخترپایه چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی

فرایند اجرایی و جزئیات طرح:

1- در مرحله نخست یک کلاس از هرمدرسه انتخاب می شود.

2- حتی الامکان دعوت و حضور پدر و مادر هردو در طول اجرای طرح

3- برگزاری جلسه توجیهی والدین و مجری و همکاران طرح یک ماه قبل از شروع سال تحصیلی به منظور ارزیابی از چگونگی همراهی مخاطبان طرح و همراه سازی آنان

- اطلاع رسانی دو هفته قبل از برگزاری جلسه توجیهی از طرق مختلف

- حداکثر 30 نفر در هر جلسه

- ساعت و زمان برگزاری جلسه توجیهی به گونه ای تنظیم شود تا به نماز مغرب و عشاء منجر شود.

- چنانچه جلسه در مسجد و با حضور امام جماعت برگزار شود مطلوب خواهد بود.

-هماهنگی با امام جماعت و هیئت امنای مسجد برای استقبال و پذیرایی از والدین و شرکت کنندگان در طرح

-انتخاب افراد موثر و باورمند به اجرای طرح و آگاه به آموزه های نماز برای سخنرانی کوتاه انگیزشی در جلسه اول ضروری است.

- ایجاد انگیزه می تواند از سوی امام جماعت مسجد انجام گیرد.

4-برگزاری جلسات و کارگاههایی با هدف محتوایی و تبیین آموزه های نماز و آسیب شناسی نماز فرزندان در خانه و ارائه راهکارهای منطقی در شش نوبت از مهر تا اسفند.

5-ساعت و تاریخ جلسات با حضور والدین در جلسه اول(جلسه توجیهی تابستانه) تنظیم و تدوین و به آنان اعلام می گردد.

6- سرفصل های جلسات و کارگاههای محتوایی و آسیب شناسی در شورای فرهنگی و اقامه نماز و با حضور نماینده ستاد نماز شهرستان و امام جماعت تعیین شود.

پیشنهاد سرفصل:

جلسه اول: آموزه های کلی مسئولیت والدین در مدیریت رشد از ابعاد گوناگون با هدف انگیزشی و تحریکی

جلسه دوم:شاخص های اهتمام اسلام به اقامه نماز مبتنی بر قرآن و سیره معصومین

جلسه سوم:تاثیر نماز بر سلامت خانواده- تاثیر نماز و نیایش در توفیقات تحصیلی فرزندان

جلسه چهارم: کارگاه آسیب شناسی نماز و خانواده(بررسی انگیزه های ترک و سهل انگاری)

جلسه پنجم: ادامه جلسه و کارگاه آسیب شناسی و بررسی راهکارهای ترغیبی،و تشویقی

جلسه ششم: این جلسه با حضور فرزندان در کنار والدین تشکیل می گردد.و آموزه های اجتماعی نماز با تاکید بر خانواده سالم و رشد یافته در پرتو نماز و نیایش تبیین می شود.

یاد آوری: نماز جماعت مغرب و عشا در پایان کلیه جلسات در مسجد اقامه می شود.

اقدامات تکمیلی:

1-جمع آوری خاطرات،تجارب و احیانا مشکلات فرزندان و والدین

2- تولید بسته های نوشتاری ،تصویری،شنیداری و دیداری برای افراد غایب و تثبیت آموزه های حاضران و الگو گیری دیگر خانواده ها

3-تشکیل نمایشگاه عکس و پوستر و روزنامه دیواری و... از جلسات مدرسه و نماز های جماعت پس از برگزاری ششمین جلسه

4- تشکیل جلسه قبل از ایام نوروز به منظور تبیین و تاکید برنامه نمازی ایام تعطیلات نوروزی و سفر ها

5-تشکیل هسته مطالعات داوطلبانه با شرکت اولیاء و دانش آموزان در مدرسه به منظور ریشه یابی و راهکارها

6-پس از یکسال نشست ها و کارگاهها به صورت اختیاری و داوطلبانه ادامه یابد.

امید واریم مدیران و مربیان عزیز با اجرای عالمانه و عاشقانه این طرح و پشتیبانی متعهدانه مسئولان محلی لذت و شیرینی نماز به خانواده ها چشانده شود.