قنوت سپیده دم
پایگاه تخصصی نماز
نویسنده: سید محمد عبداللهی - شنبه ٧ شهریور ۱۳٩٤

سلامت باشی عزیز خدا

برای رازگشایی و بازکردن کد باید نزد اهل آن برویم چرا که در غیر این صورت گره در گره افتاده و سرگردانی و جهالت و نادانی بیشتر را به ارمغان خواهد آورد. بنابر این برای بیان راز و سر نماز به سراغ نماز شناسانی می رویم که بندگی خداوند را در نماز با همه وجود چشیده اند.

خدایا جرعه ای از معرفت و لذت شان از نماز به این دور ماندگان از مقصد و مقصود عنایت فرما. انک ولی النعم

قال الصادق علیه السلام :

مَعْنَى السَّلَامِ فِی دُبُرِ کُلِّ صَلَاةٍ الْأَمَانُ أَیْ مَنْ أَدَّى أَمْرَ اللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِیِّهِ خَالِصاً لِلَّهِ خَاشِعاً فِیهِ فَلَهُ الْأَمَانُ مِنْ بَلَاءِ الدُّنْیَا وَ بَرَاءَةٌ مِنْ عَذَابِ الْآخِرَةِ وَ السَّلَامُ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَى أَوْدَعَهُ خَلْقَهُ لِیَسْتَعْمِلُوا مَعْنَاهُ فِی الْمُعَامَلَاتِ وَ الْأَمَانَاتِ وَ الْإِنْصَافَاتِ وَ تَصْدِیقُ مُصَاحَبَتِهِمْ فِیمَا بَیْنَهُمْ وَ صِحَّةُ مُعَاشَرَتِهِمْ فَإِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَضَعَ السَّلَامَ مَوْضِعَهُ وَ تُؤَدِّیَ مَعْنَاهُ فَاتَّقِ اللَّهَ وَ لْیَسْلَمْ مِنْکَ دِینُکَ وَ قَلْبُکَ وَ عَقْلُکَ وَ لَا تُدَنِّسْهَا بِظُلْمَةِ الْمَعَاصِی وَ لْتَسْلَمْ حَفَظَتُکَ أَلَّا تُبْرِمَهُمْ وَ تُمِلَّهُمْ وَ تُوحِشَهُمْ مِنْکَ بِسُوءِ مُعَامَلَتِکَ مَعَهُمْ ثُمَّ صَدِیقُکَ ثُمَّ عَدُوُّکَ فَإِنَّ مَنْ لَمْ یَسْلَمْ مِنْهُ مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیْهِ فَالْأَبْعَدُ أَوْلَى وَ مَنْ لَمْ یَضَعِ السَّلَامَ مَوَاضِعَهُ هَذِهِ فَلَا سِلْمَ وَ لَا سَلَامَ وَ کَانَ کَاذِباً فِی سَلَامِهِ وَ إِنْ أَفْشَاهُ فِی الْخَلْقِ وَ اعْلَمْ أَنَّ الْخَلْقَ بَیْنَ فِتَنٍ وَ مِحَنٍ فِی الدُّنْیَا إِمَّا مُبْتَلًى بِالنِّعْمَةِ لِیَظْهَرَ شُکْرُهُ وَ إِمَّا مُبْتَلًى بِالشِّدَّةِ لِیَظْهَرَ صَبْرُهُ وَ الْکَرَامَةُ فِی طَاعَتِهِ وَ الْهَوَانُ فِی مَعْصِیَتِهِ وَ لَا سَبِیلَ إِلَى رِضْوَانِهِ إِلَّا بِفَضْلِهِ وَ لَا وَسِیلَةَ إِلَى طَاعَتِهِ إِلَّا بِتَوْفِیقِهِ وَ لَا شَفِیعَ إِلَیْهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ رَحْمَتِهِ.(مجلسی ، بحارالانوار ، ج82، ص307.)

ترجمه:

سلام گفتن در انتهای هر نماز ، به معنای ایمنی و امان است وبدین معناست که امر خدای متعال وسنت پیامبر (ص ) را با خضوع وخشوع ادا کرده است ، پس او از بلای دنیا وآخرت ، ایمن باشد . سلام ، اسمی است از اسمای خداوند متعالی ، که آن را در خلقش به ودیعت نهاده ، تا در معاملات وامانات وروابط خود از آن بهره جویند ، ودر دوستی ومعاشرت خویش صادق باشند .

وچنانچه بخواهی سلام را در همان جا که باید به کار بری ومعنای واقعی اش را ادا کنی ، باید از خدا بترسی ودین ، قلب وعقلت را سالم نگه داری وآن را به ظلم وتاریکی گناهان آلوده نکنی وفرشتگان حافظ خویش (کرام الکاتبین ) را با کردار بد ناراحت وملول واز خود بیزار نکنی ، سپس دوستت ودشمنت از تو نرنجد؛ چرا که اگر نزدیکان از دستش در امان نباشند ، آن که از دورتر است مسلّما از دست او در امان نخواهد بود .

پس کسی که سلام را در این مواضع مراعات نکند ، نه سلامش فایده ای دارد ونه تسلیمش . او در سلامش کاذب است ، اگر چه خلق را بسیار سلام گوید .

وباید بدانی که مردمان همواره دستخوش آزمون اند یا در دام محنت گرفتارند . آن که به نعمت آزمون شود ، باید شکر نعمت گوید وآن که به سختی دچار است ، باید صبر پیشه سازد . بدان که کرامت در بندگی خدا وخواری در نافرمانی از اوامر اوست وراهی به رضوان ورحمت خداوند نباشد ، جز به مدد فضل وبخشش او؛ وهیچ وسیله ای برای دست یابی به طاعتش ، جز به واسطه توفیق الهی فراهم نگردد وهیچ شفیعی در پیشگاهش نیست ، جز به اذن ورحمتش .

******

اگر چه ترجمه بسیار روشن است اما بنابر نوع نگاه نویسنده به احادیث روش پیشین را پی می گیریم.

واژه سلام:

سلام به معنی تحیت و دعا برای دیگران و از آداب اسلامی است

سلام در لغت : یعنی چه از هر عیب یا آفت رهیدن و نجات یافتن و در لغت به دو معنا آمده است یکی معنای سلامتی 2- معنای صلح و دستی

معانی سلام در قرآن:

تهیت ودرود (سورهٔ یونس-آیهٔ ۱۰)

سعادت وخوش بختی (سورهٔ مائده-آیهٔ ۱۶)

آرامش (سورهٔ انعام-آیهٔ ۱۲۷)

امنیت (سورهٔ حجر-آیهٔ ۴۶)

سلامت (سورهٔ یونس-آیهٔ ۲۵)

تسلیم شدن (سورهٔ احزاب-آیهٔ ۵۶)

خدا حافظی (سورهٔ طه-آیهٔ ۴۷)

رحمت (سورهٔ قدر-آیهٔ ۵)

 

تگ نگاشت ها:

1-سلام نامی از نام های خداوند و صفتی از صفات جمال حضرت حق است (هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ *سورهٔ حَشر-آیهٔ ۲۳)

2- دریافت ایمنی و سلامت  از خداوند مطلق نیست  تضمین آن مشروط به این است که بنده با دل و جان و با همه وجود فرمانبردار امر الهی و فرمان برولی الله الاعظم حضرت رسول (صلی الله علیه و اله)باشد.

3- سلام امانت الهی در میان انسان است  ودیعه گرانبها از سوی خالق در اختیار خلق او .چگونه از این امانت مراقبت می کنیم.

4- کارکرد این نام و صفت الهی ایمنی و سلامت بندگان در روابط گوناگون زندگی  اعم از روابط اقتصادی و مالی،اجتماعی ،قضایی و...است.روابط انسانی بر اساس سلامت  و صلح و آرامش در میان آدمیان استمرار و عمق می یابد.

5-ارتباطی که محور آن خداوند نباشد بلا و مصیبت و رنج است و مهمترین رنج ها و بلا ها این است که انسان در معرض وسوسه های ابلیس قرار گرفته و اسیر او خواهد شد.

6- نمازگزار در پرتو  صفت  سلام الهی از رنج دوزخ ،فتنه های سهمگین دنیوی، وسوسه خناسان جنی و انسی در امان است.

7- نماز گزار با این باور که اسماء الهی بی نهایتند و او را به بی نهایت سوق می دهند او نیز با برخورداری از صفت سلام ، امنیتی و سلامی بی شائبه و بی دریغ و تمام ناشدنی به مردم جامعه خویش می بخشد. که سلام و اسلام و تسلیم آنگاه به حقیقت نزدیک میشود که خلق الله از اندیشه و رفتار نماز گزار در سلامت بسر برند.

8- حقیقت سلام مدیریت بر خود و برخورداری از تقوی و ناظر درونی از سوی نمازگزار است.

9- حقیقت سلام ،سلامت عقل و دل و دین است. کدام نمازگزاری یقین دارد سلامت این عوامل زندگی رشد تا پایان عمر با او خواهد ماند. پس هیچ سلامی در نماز ها مثل هم نیستند و تکرار نمی شوند. و هر کدام عهدی جدا گانه اند.

10- سهم سلام در امان ماندن و سلامت همه جانبه نزدیکان و خویشان نمازگزار از دیگران بیشتر است(الاقرب فالاقرب)

11- حقیقت سلام نماز در باره کسانی که در دایره مومنین قرار دارند نیز رفتار عادلانه با آنان است.(اعدلوا هو اقرب للتقوی)

12- نماز گزار آن گاه به حقیقت سلام نماز خویش دست می یابد که به لوازم آن (که در بالا به آن اشاره شد)پای بند باشد .

نویسنده: سید محمد عبداللهی - سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳٩٤

انتظار ناروا از نماز. استفاده ابزاری از نماز جهت تأمین نیازهای غریزی نیز از جمله موانع رسیدن به مقام اهل نماز و دعا و عبادت است. کم نیستند افرادی که خدا را برای خرمایی خواهند. نماز می خوانیم تا پولدار بشویم، نماز می خوانیم تا صاحب مسکن بشویم و یا در دانشگاه قبول بشویم. دختر خانمی می گفت من نماز می خواندم و دعا می کردم تا شوهر خوبی نصیبم شود حالا که نشده دیگر نماز نمی خوانم.

این گروه از افراد وقتی از نماز محصول دنیوی و غریزی بدست نمی آورند بدنبال بهره گیری از خرافات رمال و فالگیر و دعانویس هایی که خود دعا را قبول ندارند و دهها روش غیر عقلی و دینی دیگر می روند. اینان نمی توانند اهل نماز و عبادت واقعی باشند مگر با توبه و استغفار، دل و روح خود را پاک نمایند.

نویسنده: سید محمد عبداللهی - دوشنبه ۱٩ امرداد ۱۳٩٤

از این گوهر نگهداری کنیم!

 

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:

خَمْـسُ صَلَواتٍ مَنْ حافَظَ عَلَیْهِنَّ کانَتْ لَهُ نُورا وَبُرْهانا وَنَجاةً یَـوْمَ الْقِیـامَةِ.

کنز العمال، ج 7، حدیث 18862

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که بر نمـازهاى پنجگانه محـافـظت و مـراقبت نماید ایـن نـمازها براى او در قـیامت، نـور و وسیـله نجـات او خـواهد بود.


واژه شناسی:

نور*: آنچه که در ذات و کون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بیرونی هم، مُظهِر و روشن کننده غیر خود باشد.( ولو این که روشنگر یک مجهول، سؤال، راه معنوی و بازنمودن یک حقیقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق می‏شود . مانند علم)

بُرْهَان : ج بَرَاهِین : دلیل ، برهان ، حُجّت ، گواه , نشانه , مدرک , اثبات

حافظ:: حِفَاظاً و مُحَافَظَةً [ حفظ ] على الأمرِ : آن امر را رعایت و مراقبت کرد ، براى کار مواظبت نمود.

 

تک نگاشت ها:

1- بنا بر نص آیات قرآن و روایات ، شفاعت یکی از ابزاردستگیری خطاکاران در قیامت  و موجب نجات  آنان از عذاب الهی است و امامان معصوم نیزاز شفاعت کنندگان ، بی نمازان  و سهل انگاران  در نماز مشمول شفاعت پیامبر و امامان علیهم السلام نمی شوند.1(ونجاه یوم القیامه)

2-مراقبت از نمازهای واجب یومیه نشانه و مدرک دینداری و مسلمانی است(وبرهانا)

3-نمازهای یومیه (نمازهای واجب)  نور افکنی قوی است که موجب روشنی ضمیر،روشنی فطرت الهی و راهیابی نمازگزار می شود.زیرا نور مسیر حرکت و پیرامون شخص را روشن می کند و از افتادن وی در تاریکی و هلاکت جلوگیری می کند.(کانت له نور)

4-روح و جان نمازگزار با مراقبت و محافظت دائمی  نمازهای واجب دائماٌ در حال شارژ و کسب انرژِی می گیرد.(کانت له نور) همانطور که همه موجودات زنده برای بقای خویش به انرژی خورشید نیازمندند.  روح آدمی نیز برای رشد خود به ارتباط دائمی با پروردگار عالم نباز دارد.

5-نمونه های مراقبت و محافظت از نماز:2

-استمرار و مداومت بر انجام نمازها ی واجب

-رعایت آداب نمازدر پنهان و آشکار3

- فراهم آوردن مقدمات نماز مانند انجام دادن درست وضو ، اذان و اقامه

- تلاش در یادگییری معانی و تلفظ درست الفاظ (صحیح خواندن قرائت نماز)

-مراقبت از اوقات نماز وبه تاخیر نینداختن آن به گونه ای که قضاء نشود

-حتی المقدور نماز را در اول وقت آن به جای آوردن

- پرهیز از عجله و شتاب (نماز رباتی و ماشینی نخوانیم) ضرورت توجه به ارتباط با پروردگار4

-به جا آوردن نماز آنطور که نبی خاتم به مسلمانان آموزش داده است و در شریعت از سوی جانشینان ایشان تبیین شده است.

6-در روایاتی محافطت بر نماز به معنی اهتمام بر انجام نوافل و نمازهای مستحب است.5

7-مراقبت و مراعات امر نماز و محافظت از آن دو سویه است .نمازگزاری که امر نماز را رعایت کند و از حدود و آداب شرایط آن به درستی محافظت کند نماز،نیز سپری برای او در برابر وسوسه های شیاطین انسی و جنی و پلیدی ها خواهد بود.(حافظ از باب مفاعله و یکی از کارکردهای آن عمل دو سویه است)6

8-مطابق آیات کریمه وحی محافظت از نماز، نخستین نشانۀ عملی تقوا و معاد باوری است.

9-نماز گزار با اقامه نماز راه مستقیم را می بیند و می یابد نه این که بداند و بفهمد.خاصیت نور دیدن و یافتن شی است نه ادرس و نشانه دادن.(کانت له نورا)


بیشتر بیابیم:


1پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند: «مَن استَخَفَّ بالصّلاه لا یَرِدُ عَلیَّ الحوضَ لا و اللّه» (آن کس که نماز را سبک شمارد (به خدا قسم) روز قیامت در کنار حوض کوثر، با من ملاقات نخواهد کرد).( بحارالانوار، 83/9.)

 

2حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میکرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتکبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى‏باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احکام و آداب آن و حفظ مراکز عبادت و تمرکز فکر به هنگام آن است.در حدیثى مى‏خوانیم: نماز به گروهى مى‏گوید: مرا ضایع کردى خدا تو را ضایع کند و به گروهى مى‏گوید: مرا حفظ کردى خداوند تو را حفظ کند.(قرائتی،نور)

 

2امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان معیاری برای شناسایی افرادی که با آن حضرت پیوند مکتبی دارند چنین می‏فرمایند:«اِمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مواقیت الصلوه کیف محافظتهم علیها»( محمد بن الحسن الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج4، ص 114، دار التراث العربی، بیروت، 1391 ق.) (شیعیان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نمازها شناسایی کنید).

3 پیامبر اکرم (ص) در روایتی چنین می‏فرماید: «من احسن صَلَوتَهُ حین یَراهُ النّاسُ و أَساءَها حینَ یَخلُوا فتلک استهانهٌ»(محدث نورى، مستدرک الوسائل، ج3، 26، مؤسسه آل البیت علیهم السلام قم، 1408 ه.ق.) «آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است»

4مردی در حضور امیر المؤمنین(ع)نماز خود را با شتاب به جا می‏آورد. حضرت نگاهی به او کرده و فرمود: چند وقت است اینگونه نماز می‏خوانی؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل کلاغی است (که منقار بر زمین می‏کوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست. منقار به زمین کوبیدن است) اگر اینگونه بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اکرم، مرده‏ای. سپس حضرت در مورد کم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی که دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد.( بحارالانوار، 84/242.)

 

5الکافی عن الفُضَیل : سَألتُ أبا جعفرٍ علیه السلام عَن قَولِ اللّه عزّ و جلّ: «الذینَ هُم على صَلَواتِهِم یُحافِظُونَ» قالَ : هِیَ الفَریضَةُ، قلتُ: «الذینَ هُم على صَلاتِهِم دائمُونَ» .حدیث قالَ : هِی النّافِلَةُ .....

کلینی به نقل از فضیل [بن یسار ] ـ : از امام باقر علیه السلام درباره آیه «کسانى که بر نمازهایشان مواظبت مى کنند» پرسیدم ، حضرت فرمود : منظور نماز واجب است . عرض کردم : آیه «کسانى که بر نمازشان مداومت مى ورزند» چه؟ فرمود : منظور نماز نافله است.المیزان عربی ج 15

6شیطان از مومنی که نمازهای پنجگانه را در وقتشان محافظت کندهمیشه خائف و هراسناک است پس چون آنها را ضایع نماید شیطان بر او دلیر شود واو را داخل در گناهان بزرگ میکند.عیون اخبار الرضا باب 30 حدیث 21

«...وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ یُحَافِظُونَ » (انعام/92)

«...آنها که به آخرت ایمان دارند و به آن(قرآن) ایمان می‌آورند و بر نمازهای خویش، مراقبت می‌کنند.»

* هر چه که در ذات خود، ظاهر و روشن است و هر چیزی را ظاهر و روشن می‏سازد ـولو این که روشنگر یک مجهول، سؤال، راه معنوی و بازنمودن یک حقیقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق می‏شود.

به همین دلیل گفته می‏شود: علم نور است، زیرا هم در ذات خود ظاهر است و هم در پرتو علم است که می‏توان بسیاری از راه‏ها را شناخت و مجهولات را کشف کرد، چرا که علم روشنگر نیز هست. بنابراین، نباید پنداشت که واژه «نور»، تنها بر امور حسی و چیزی که دارای فوتون‏های به خصوصی است و در علم فیزیک از کم و کیف آن بحث می‏شود، اطلاق می‏گردد، بلکه این تنها یکی از مصادیق بارز و روشن این واژه است.

با توجه به این توضیح، می‏توان بر «وجود» نیز «نور» اطلاق کرد؛ زیرا وجود در ذات خود امری ظاهر و روشن بوده و با تعلق «وجود» به اشیا، آنها نیز ظاهرگری و روشنگری می‏کنند. به هر حال، نور هم بر نور حسی، اطلاق می‏شود و هم بر نور فراحسی و چه بسا که نور حسی، از نور غیبی فروغ و نور می‏گیرد.

نور حق بر نور حس راکب شود

 آن گهی جان سوی حق راغب شود

سوی حسی رو که نورش راکب است

حس را آن نور نیکو صاحب است

نور حس را نور حق تزیین بود

 معنی نور علی نور این بود

نور حسی می‏کشد سوی ثری

نور حقش می‏برد سوی علی

زآن که محسوسات دونتر عالمی است

 نور حق دریا و حس چون شبنمی است

مثنوی، دفتر 2، ابیات 1290 و 1292 ـ 1295

 

 

نویسنده: سید محمد عبداللهی - جمعه ۱٦ امرداد ۱۳٩٤

چکیده

مقالة حاضر درصدد تبیین جایگاه معنایی واژة کانونی «صلوة» به شیوة معناشناسی تاریخی و توصیفی با الهام از روش ایزوتسو است. در معناشناسی تاریخی به معنای اصلی ماده‌ صلوة با استناد به اشعار عصر جاهلی، کتب تاریخی و تفسیری توجه شده است. در معناشناسی توصیفی نیز ارتباط معنایی واژه‌ صلوة با واژه‌های هم‌نشین و جانشین در قرآن بررسی شده است. حاصل مطالعه‌ی تاریخی اینکه اعراب جاهلی صلوة را نوعی نیایش و عبادت می‌شناخته‌اند. مطالعه‌توصیفی نیز نشان می‌دهد که صلوة در کاربرد وحیانی بر محور جانشینی با واژه‌هایی مانند دعا، ذکر، تسبیح و بر محور هم‌نشینی با واژه‌هایی مانند اقامه، صبر، خاشعون در یک حوزه‌ معنایی قرار می‌گیرد. یکی از نتایج مهم بررسی توصیفی، آشکار شدن پیوند معناییِ عمیقِ صلوة با سایر واژه‌های هم‌حوزه در قرآن است. این پیوندها باعث شده تا صلوة کاملاً تحت تأثیر کلمات مجاور و نظام معنایی مستقر در آن قرار بگیرد و با معنایی متمایز و متعالی به حیات خود ادامه دهد.


دریافت مقاله کامل معنا شناسی نماز در قرآن


دریافت فایل صوتی نماز و جنگ نرم

نویسنده: سید محمد عبداللهی - دوشنبه ۱٢ امرداد ۱۳٩٤

با سلام و عرض ادب به تمامی هم بلاگی های عزیز که در جهت ترویج فرهنگ نورانی اقامه نماز در فضای مجازی قلم زدند و آثاری ماندگار و الهی به عنوان صدقه جاریه از خود برجای گزاردند به پاس قدردانی و تشکر از تلاش فرهنگی این عزیزان فهرست 110 وبلاگ برگزیده چهارمین جشنواره وبلاگ نویسی نماز را به همه بزرگوارانی که در حوزه فرهنگ اقامه نماز فعالیت مستمر دارند تقدیم می کنم.

و از دست اندرکاران اجرای این برنامه در ستاد اقامه نماز کشور ، برادر ارجمند حجت الاسلام کریمی دبیر جشنواره و همکارانشان ،معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر و موسسه فرهنگی تبیان که امر مهم داوری را انجام داده اند،تشکر می کنم.

**************

فهرست وبلاگ های برگزیده چهارمین مسابقه وبلاگ نویسی نماز

شهر کرد94


http://namazkhaan.blogfa.com

http://namazvapezeshki.blogfa.com

http://meetingwithgod.blogfa.com


http://pray-allah.blogfa.com

http://yare-namaz.blogfa.com

http://salat14.blogfa.com

http://salat4.blogfa.com


http://ketabasemooni.blogsky.com

http://sotonedin90.blogfa.com


http://namazrazezendegy.blogfa.com


http://sajjadehsorkh.blogfa.com

 
http://asemaniha-namaz.blogsky.com

 http://politakhoda.blogfa.com

 http://noore-cheshm.blog.ir

 http://payegahnamaz.tebyan.net

 http://parchame-iman.rozblog.com

 http://ralsalat.blogfa.com

 http://sotunedin.tebyan.net

 http://amodedin.blogfa.com

 http://prayerhelpers.blogfa.com
 

http://noktenamaz.tebyan.net
 
http://shoghebandeghi.blogfa.com
 
http://hobbosalat.blogfa.com
 
http://assalat900.blogfa.com

 http://sajjadeheshgh.mihanblog.com

 http://onsbanamaz.blogfa.com
 
http://mizan-namaz.blogfa.com

 http://parvanegie.blogfa.com


 http://pjamkaran.mihanblog.com


 http://sahrekordnamaz.blogfa.com

http://agheme-salat.blogfa.com

 http://noorenamaz.blogsky.com

 http://aasarenamaz.blogfa.com

 http://namazrahkhooda.blogfa.com

 http://namaz-net.blogfa.com
 
http://namaz17.mihanblog.com

 http://namaz2015.blog.ir
 
http://sangarenamaz.blogfa.com


 http://ta_oje.rozblog.com


 http://ghararedidar.blog.ir

 http://aqimosalat.mihanblog.com
 
http://salat.mihanblog.com
 
http://nemaz.blogfa.com
 
http://salat1394.blogsky.com
 
http://rayehe-namaz.rozblog.com
 
http://pray-allah.rozblog.com
 
http://sotonedin.mihanblog.com
 
http://islam_namaz.rozblog.com
 
http://mypray.rozblog.com
 
http://sorodemanaviat.blogfa.com
 
http://merajemomen.mihanblog.com
 
http://ojeneayesh.blogfa.com
 
http://namazha.mihanblog.com
 
http://ilovenamaz.mihanblog.com
 
http://namaz1145.blogfa.com
 
http://namazeashora.blogfa.com
 
http://asalat.blog.ir
 
http://mosques.blogfa.com
 
http://merajeiha.blogfa.com
 
http://namazkhonebehshty.mihanblog.com
 
http://niyayesheyar.blogfa.com
 
http://namaz-oje-bandegi.blogfa.com
 
http://nasimerahahi.blogfa.com
 
http://aghemesalat.blogfa.com
 
http://razniaz.mihanblog.com
 
http://avayenamaz.blogfa.com

http://namazyadkhoda.blogfa.com
 
http://polibesooyebehesht.blogfa.com
 
http://banoyeemroz.mihanblog.com
 
http://kelide-beheshti.blogfa.com
 
http://niazenamaz.persianblog.ir
 
http://namaz--4.mihanblog.com
 
http://rayeheshgh.blog.ir
 
http://masjadvanamaz.blogfa.com

 
http://i8.blogfa.com
 
http://namazeaval.blogfa.com
 
http://namazmag.blogfa.com
 
http://namaz114.rozblog.com
 
http://mearajemomen.blogfa.com
 
http://sarayenamaz.blogfa.com
 
http://kelidbehesht93.blogfa.com
 
http://salat133.rozblog.com
 
http://nafele.mihanblog.com

http://namaz93.mihanblog.com

http://namazo2a.blogfa.com
 
http://secretnamaz.blogfa.com
 
http://eshghonamaz.lxb.ir
 
http://namazkade.blogfa.com
 
http://namaz-m88.blogfa.com
 
http://barekatenamaz.blogfa.com
 
http://sojdehgah.blogfa.com
 
http://namaz-roshanaiedel.blogfa.com

http://jamehqurani.mihanblog.com
 
http://sirate-namaz.blogfa.com
 
http://banknamaz.mihanblog.com
 
http://merajemoemen.blogfa.com
 
http://namaz-bandegi93.blogfa.com
 
http://namaz-raz.blogfa.com

http://tatmaenolgholoob.blogfa.com

http://namazkhaneh.loxblog.com

http://razenamaz93.blogfa.com

http://pervaz-ta-khoda.blogfa.com

http://lahzehdidar.blogfa.com

http://setoonedin.mihanblog.com
 
http://namazshefaem.blogfa.com

http://masirehedayatem.blogfa.com

http://۵namaz.mihanblog.com
 
http://tasbihgooy.blogfa.com
 
http://namazportal.blogfa.com
 
http://fatemidost.blogfa.com

 

 دریافت فایل پی دی اف فهرست وبلاگ ها


دریافت فایل صوتی نماز و جنگ نرم

نویسنده: سید محمد عبداللهی - چهارشنبه ٧ امرداد ۱۳٩٤

دریافت فایل صوتی نقش نماز در زندگی روزمره

دریافت فایل صوتی رهایی از اسارت شیطان

 

 

************

در حالات حضرت على (ع) مى خوانیم که در موقع نماز آنقدر غرق در عبادت بود که تیر از پاى مبارکش بیرون آوردند و متوجّه نشد، ولى باز هم در تاریخ آمده که روزى در حال نماز توجّه به حال فقیر و نمود و انگشتر به او بخشید; این دو حالت چگونه با هم جمع مى شوند؟!

 

به این سؤال، پاسخهای متفاوتی داده شده است:

 

1. پاسخ اول: شنیدن صدای فقیر و کمک به او توجه به غیر خدا یا امور مادی نیست که حضور قلب، منافات داشته باشد بلکه آن هم در واقع توجه به خداست. آن حضرت با این کار، عبادتی را با عبادت دیگر آمیخت و در حال نماز صدقه داد که هر دو برای خدا و در راه او بود؛ چون قبل از آنکه انفاق و صدقه به دست فقیر برسد به دست خدا می رسد.(1)

 

2. پاسخ دوم: حالات اولیای خداوند در نماز همیشه به یک حال نیست شهید مطهری(ره) در این زمینه می گوید:

«...اولًا اینکه على علیه السلام در نماز از خود بیخود مى‏شد، یک حقیقتى است اما این جور نیست که همه حالات اولیاى الهى، همیشه مثل همدیگر بوده است. خود پیغمبر اکرم هر دو حال برایش نقل شده؛ گاهى در حال نماز یک حالت جذبه‏اى پیدا مى‏کرد که اصلًا طاقت نمى‏آورد که اذان تمام شود، مى‏گفت:«ارِحْنا یا بِلالُ! زود [باش‏] که شروع کنیم به نماز.» گاهى هم در حال نماز بود، سر به سجده مى‏گذاشت، امام حسن یا امام حسین یا نوه دیگرش مى‏آمد روى شانه‏اش سوار مى‏شد و حضرت با آرامش صبر مى‏کرد که این بچه نیفتد، سجده‏اش را طول مى‏داد تا اینکه او بلند شود...» (2)

 

3. پاسخ سوم: از نشانه های کمال عارف حقیقی، این است کع در اوج عرفان روحانی و فارغ شدن محض از وابستگیهای مادّی، از توجه به سرنوشت بندگان و نیازمندیهای آنها غفلت نکند. استاد مطهری(ره) در این زمینه نیز می گوید:

«... مطلب دیگرى که عرفانى است این است: آنها که روى مذاقهاى عرفانى سخن مى‏گویند معتقدند که اگر انجذاب خیلى کامل شد، در آن، حالت برگشت است یعنى شخص در عین اینکه مشغول به خدا هست، مشغول به ماوراء هم هست. آنها این طور مى‏گویند و من هم این حرف را قبول دارم ولى در این جلسه شاید خیلى قابل قبول نیست که ما بخواهیم عرض بکنیم. مثل مسأله خلع بدن است. افرادى که تازه به این مرحله مى‏رسند، یک لحظه‏اى، دو لحظه‏اى، یک ساعتى خلع بدن مى‏کنند. بعضى افراد در همه احوال در حال خلع بدن‏اند (البته من معتقد هستم و دیده‏ام)؛ مثلًا الآن با ما و شما نشسته‏اند و در حال خلع بدن هستند. به نظر آنها آن حالتى که در وقت نماز تیر را از بدنش بیرون بکشند و متوجه نشود، ناقصتر از آن حالتى است که در حال نماز توجه به حال فقیر دارد، نه اینکه در اینجا از خدا غافل است و به فقیر توجه کرده، بلکه آنچنان توجه به خدایش کامل است که در آن حال تمام عالم را مى‏بیند...» (3)

-----------------------------------------

(1)پیام قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ج9، ص211

(2) امامت و رهبری، ص180

(3) همان، ص18


با ذکر منبع مطالب کپی برداری بلامانع است.قنوت
نویسنده: سید محمد عبداللهی - پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳٩٤

هرچه از پیشی و بیشی هست در اطراف ما

ما بر آن از دل صلای «من علیها فان» کنیم

سنایی غزنوی

 

 
 

فراخوان اولین جشنواره  شعر نماز و نیایش

ستاد اقامه استان خراسان رضوی با همکاری نهادهای فرهنگی استان، اولین جشنواره  شعر نماز و نیایش را برگزار می کند.

موضوعات جشنواره:

  • نمار در سیره معصومین
  • نماز و آثار اجتماعی و تربیتی آن
  • جلوه های نماز عاشورا، عید فطر و عید قربان
  • نماز، کودکان و نوجوانان
  • اسرار نماز

شرایط شرکت در جشنواره:

  • شرکت در جشنواره برای عموم شاعران استان های خراسان آزاد است.
  • اشعار در دو گروه سنی زیر 25 سال و بالای 25 سال داوری می شوند.
  • به هشت نفر از برگزیدگان این جشنواره هدایای نقدی اهدا می گردد.
  • آخرین مهلت ارسال آثار 21 شهریور ماه 1394 خواهد بود.
  • زمان برگزاری جشنواره 27 شهریور ماه می باشد.

آدرس دبیرخانه :

مشهد مقدس – بلوار مدرس – ساختمان نهضت سواد آموزی – طبقه اول – ستاد اقامه نماز خراسان رضوی

تلفن تماس:

051-32256013

نشانی الکترونیکی جشنواره:

www.safiresobh.com

پست الکترونیک جشنواره :

info@safiresobh.co

درج اطلاعات فردی:

برای ارسال اشعار لازم است که در قسمت موضوع(subject)ایمیل خود، عبارت"ارسال شعر جشنواره نماز" را ذکر کنید.

شاعر گرامی لطفاً در انتهای شعر ارسالی (که بهتر است با فرمتWordارسال شود) نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملّی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، آدرس محل سکونت، کدپستی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت به همرا کد تلفن و آدرس ایمیل شخصی تان را با عنوان "ارسال اطلاعات شخصی ...." را برای دسترسی سریع تر و آسان تر در انتهای شعر ارسالی درج نمایید.

برای دریافت پوستر با سایز اصلی بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

نویسنده: سید محمد عبداللهی - دوشنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٤

سنایی غزنوی در بیان حضور قلب در نماز، قصه امیر المؤمنین را مطرح می کند که در جنگ احد زخمی یافت و تیری در پای حضرت باقی ماند. برای خروج نوک تیر چاره ای ندیدند تا این که حضرت در نماز رود و آنگاه حجّام پای لطیف وی را شکافته و تیر را بیرون کشید:

جمله پیکــان از او بـــرون آورد

و او شده بی خبر ز نـاله و درد

چون برون آمد از نمــاز علــــی

آن مر او را خدای خوانده ولـی

گفت کمتر شد ان الم چون است

ور چه جای نماز پرخـون است

گفت با او جمـــال عصر حسین

آن بر اولاد مصطفی شده ز بن

گفت چون در نمـــاز رفتــی تو

بر ایــــزد فـــــراز رفتی تـو

کرد پیـــــکان برون ز تو حجام

باز ناداده از نمـــــــاز سـلام

گفت حیــــدر به خالق اکبـــر

که مـــرا از این الم نبود خبــر

************

دریافت -نماهنگ نماز1-استاد پناهیان

 

دریافت -نماهنگ نماز2-استاد پناهیان

 

دریافت -نماهنگ نماز3-استاد پناهیان

 

در کشف المحجوب هجویری آمده است:

عبداله مبارک گوید: «من زنی دیدم از متعبدات که اندر نماز، کژدم وی را چهل بار بزد و هیچ تغییر اندر وی پدیدار نشد. چون از نماز فارغ شد، گفتمش ای مادر چرا آن کژدم از خود دفع نکردی، ای پسر تو کودکی. چگونه روا باشد که من اندر میان کار حق، کار خود کنم؟

آفــرین بر دل تو که از بهــر ثواب

کشته ی غمزه ی خود را به نماز آمده ای

شیروانی،1368،33

نماهنگ زیبای نماز و آرامش

استاد روح الامین کلباسی

نویسنده: سید محمد عبداللهی - یکشنبه ٢۸ تیر ۱۳٩٤

اللّهُمَّ إنی أَسْئَلَکَ خَیرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ

وَاَعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ

*****

هر که چیزى دوست دارد جان و دل بروى گمارد

هر که محرابش تو باشى سر ز عشقت برندارد

*****

عَنْ اَبى جَعْفَرٍ علیه السلام قالَ: الصَّـلاةُ عَمُودُ الدّینِ، مَثَلُها کَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطاطِ اِذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَتِ الاْوْتـادَ الاْطْنابُ، وَ اِذا مـالَ الْعَمُـودُ وَانْکَـسَرَ لَـمْ یَثْبُتْ وَتَدٌ وَلاطَنَبٌ.

 "بحار، ج 82، ص 218"و"محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، ج4، ص 27. "

امام باقر علیه السلام فرمود ماز ستون نگه دارنده ی خیمه ی دین اسلام است؛ مانند عمود و ستون خیمه است. اگر برقرار و ثابت بنماند بقیه ی میخ ها و طناب ها هم برقرار خواهند ماند و اگر کج یا شکسته شود، هیچ میخ و طنابی برقرار نمی ماند، و در نتیجه خیمه ای برپا نخواهد ماند

واژه شناسی:

عَمُود : ج أَعْمِدَة و عَمَد و عُمُد : ستون خانه و مانند آن ، میله آهن ، رئیس لشکر ، مرد بزرگوار ، رگى که به کبد آب مى رساند

فُسْطَاط : ج فَسَاطِیط : چادر که از موى بافند و در آن زندگى کنند ، اسمى است که بر مصر باستان اطلاق مى شود .

فسطاط [ مفرد ] : خیمة

طُنُب : ج أَطْناب و طِنَبَة : ریسمان دراز که با آن چادر بندند ، ریشه درخت

طنْب : ج أَطْناب و طِنَبَة : طناب ، بند و ریسمان .

وَتَدَ : وَتْداً وتِدَةً الوتدُ : میخ ثابت و استوار شد ؛- الْوتدَ : میخ را محکم و استوار کرد : وتَدَ ، تَوْتیداً

مالَ: کج شد

تک نگاشت ها:

1-نماز نقش محوری درپی ریزی اساسی ساختمان اسلام دارد(کمثل عمود)

2-درمهندسی ساختمان  تربیت دینی آموزش نماز در کودکی و ایجاد عادت رفتار های نماز نقش استحکام باورهای دینی در بزرگسالی است.

3-واژه دین معانی گوناگونی دارد: به معنای حسایرسی وجزا  در آیه "مالک یوم الدین" یا عمل و اطاعت1 ، ولی دین در این روایت به معنای «آیین و مجموعه قوانین آسمانی» است2، یعنی ستون خیمه آیین اسلام، نماز است.

4-در روایات فراوانی از پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام در منابع شیعی و اهل سنت عمود دین بودن نمازآمده است.3

5-یکی از شاخص های مهم دینداری فرد و جامعه دیندار اقامه نماز است.4

6-واژه عمود دلالت دارد بر این که آنچه اهمیت دارد و موجب استحکام دینداری می گردد "اقامه نماز" است نه صرف خواندن طوطی وار نماز.زیرا عمود خواندنی نیست بلکه بر پاداشتنی است.5

7-نمازی نقش کامل بازدارندگی از پلشتی ها ی اخلاقی و روحی دارد که اقامه شود نه صرفا قرائت گردد.

8-واژه عمود و عماد در باره برخی از مفاهیم دینی از جمله یاد خدا ، دعا ، ورع و پرهیزکاری،صداقت و راستی و لایت نیز به کار رفته است که جای تامل دارد! و این مفاهیم به عنوان ستون دین یا ایمان شمرده شده اند.6

9-نقش تشبیه و تمثیل در آموزش و تفهیم و تبیین مفاهیم معنوی اهمیت دارد.7

------------------------------

دریافت مقاله نقش تمثیل در تبلیغ

بیشتر بدانیم

1«لِلَّهِ الدِّینُ الْخالِصُ» (زمر/3)

2«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» (آل عمران/19)

3 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ عَمُودَ الدِّینِ الصَّلَاةُ وَ هِیَ أَوَّلُ مَا یُنْظَرُ فِیهِ مِنْ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ فَإِنْ صَحَّتْ نُظِرَ فِی عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَصِحَّ لَمْ یُنْظَرْ فِی بَقِیَّةِ عَمَلِهِ (تهذیب‏ الأحکام، ج 2، ص237)همانا ستون دین [اسلام]، نماز است و آن اولین چیزی است که [در قیامت] از میان اعمال آدمی در آن نظر می شود [و مورد سنجش قرار می گیرد]، پس اگر صحیح باشد، در بقیه اعمالش هم نظر می شود و اگر صحیح نباشد، در بقیه اعمالش نظر نمی شود!

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «الصلوة عماد دینکم؛ نماز، پایه و ستون دین شماست».

[میزان الحکمه، ج 5، ص 370.]

امام علی علیه السلام:الله الله فی الصلوة فانها عمود دینکم- خدا را خدا را در باره نماز که آن  ستون دین شماست –

  ( نامه ۴۷ نهج البلاغه )

4 اینکه به ما گفتند «الصّلوة عمود الّدین»، (الأمالی، شیخ طوسی، ص ۵۲۹. «... یَا أَبَا ذَرٍّ، لَا تَجْعَلْ بَیْتَکَ قَبْراً، وَ اجْعَلْ فِیهِ مِنْ صَلَاتِکَ یُضِی‌ءُ بِهَا قَبْرُکَ. یَا أَبَا ذَرٍّ، الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّین‌...» پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند:‌ ای ابوذر خانه‌ات را قبر (تاریک) قرار نده، بلکه [چیزی] از نمازت در آن قرار ده که قبرت را روشن سازد.‌ای ابوذر نماز ستون دین است.) باید این را جدی بگیریم. خیمه‌ی دین با نماز برپاست؛ هم در دینداری و تدین یک فرد، هم در اقامه‌ی یک جامعه‌ی دینی و هم در دینداری یک کشور و یک مجتمع. اگر ما نتوانیم کیفیت تأثیر نماز را در این عرض عریض و وسیع درست تشخیص بدهیم، از کوتاهی دید ماست. و الّا آن کسی که فرموده است: «الصّلوة عمود الّدین» و آیات کریمه‌ی قرآنکه ناطقِ به اهمیت نماز هستند، خوب می‌دانند که این ساز و کار چگونه و این نقش چگونه است. (حضرت آیت الله خامنه ای به سومین اجلاس نماز)

5 آیت الله جوادی آملی :خیمه دین را در مسائل عبادی, نماز نگه می‌دارد و خیمه سیاست و امور اجتماعی را در مسائل دنیایی و حفظ نظام, مردم نگه می‌دارند..... درباره دعا هم وارد شده است که دعا عمود دین است[« الدُّعَاءُ سِلَاحُ‏ الْمُؤْمِنِ‏ وَ عَمُودُ الدِّین». الکافی(ط ـ اسلامی)،ج2،ص468؛] در برخی از عبادات هم چنین تعبیری آمده است;[ «إِنَّ الْوَرَعَ زَیْنُ الْمُؤْمِنِ وَ عِمَادُ الدِّین». ارشاد القلوب دیلمی، ج1، ص]( درس اخلاق 1393/11/23 پایگاه بین المللی وحیانی اسرا)

در نهج‌البلاغه آمده است حضرت فرمود: مالک! «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّیْنِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِیْن وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ فَلْیَکُنْ صَغْوُکَ لَهُمْ وَ مَیْلُکَ مَعَهُمْ»؛[ نهج البلاغه(للصبحی صالح)، نامه53.] فرمود مالک! این دین اگر بخواهد آزاد شود، حکومت اگر بخواهد حکومت اسلامی شود، ستون لازم دارد، اصلِ سیاست, خیمه است و دین مشخص کرده است، ستون این خیمه, مردم‌ هستند. اگر بخواهید عبادات شما محفوظ باشد، نماز اصل است, بخواهید حکومت شما محفوظ باشد، مردم اصل‌ هستند،(همان)

آیت الله امجد:عجیب است! [خداوند می فرماید] نماز برای یاد من است. نماز یاد است. چرا ما مسلمان ها عقب افتادیم؟ جهتش این است که نماز عمود دین است. عمود خواندنی نیست. نماز ستون دین است.(پایگاه اینترتی جماران)

6 امام علی علیه السلام: "یاد خدا ستون ایمان و موجب محافظت از شر شیطان است."(تصنیف غررالحکم ص 188 حدیث،3620)

7 یکی از شیوه های موثر و جذاب در تعلیم و تربیت استفاده از تمثیل و تشبیه و استعاره است. گاهی از اوقات یک مطلب عقلانی و غیر قابل هضم را با یک تشبیه و تمثیل بسیار ساده می‌توان قابل فهم کرد به گونه‌ای که مخاطب به راحتی پیام را دریافت کند.قرآن کریم بارها از این شیوه استفاده کرده است تا آنجا که در آیه 89 از سوره اسراء می فرماید: « و لقد صرفنا للناس فی هذا القرآن من کل مثل» (ما برای مردم در این قرآن از هر مثلی به کار برده‌ایم.)و نیز همین ادعا را در آیات 54 سوره کهف، 58 روم، 27 سوره زمره مطرح کرده است.قرآن کریم در آیاتی نیز هدف از تمثیلات را یادآوری، اندیشه و تفکر و تعقل مردمان معرفی می‌کند. از این روست که نام‌های حیوانات گوناگونی در قرآن به کار رفته است. ( همانند (عنکبوت، سگ، الاغ، پشه و . . .)ائمه معصومین علیهم السلام نیز که سخنگویان حقیقی قرآن کریم هستند بارها از تمثیل و تشبیه در مسائل مختلف، اعتقادی، اجتماعی، تربیتی و . . . بهره گرفته اند.چون انسان‌ها با موجودات مادی و محسوس بیشتر آشنایی دارند، مطالب عمیق و عقلانی را می‌توان با استفاده از شیوه تمثیل معقول به محسوس، به او منتقل کرد تا بدینوسیله کم کم زمینه درک مسائل عقلانی و غیر محسوس نیز برای او فراهم گردد.

نویسنده: سید محمد عبداللهی - چهارشنبه ٢٤ تیر ۱۳٩٤

هم سوال از علم خیزد هم جواب

 مجموعه بسیار مفیدی از پرسش های اساسی که معمولا در ذهن ما وجود دارد و در جستجوی پاسخی اقناعی و کاربردی برای آن هستیم را در اختیار دوستان فرهیخته قرارمی دهیم.ضمنا با توجه به اهمیت موضوع یاد آور می شویم که پاسخگوی پرسش های این مجموعه حضرت آیت الله حائری شیرازی می باشند.

دریافت


********

خاطره ای از مناجات حضرت امام روح الله

از زبان امام خامنه ای

مطالب گذشته » « مطالب نو
سید محمد عبداللهی
از دست و زبان که برآید-کزعهده شکرش به درآید-بنده همان به که زتقصیر خویش-عذر به درگاه خدای آورد-ور نه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جای آورد. ******************************* مطالب صفحات ویژه را دریابید.این مطالب برای پژوهشگران و علاقه مندان به معارف عمیق نماز ایجاد شده است.
آخرین یادداشت ها:
سایت های مفید:
امکانات جانبی مفید :